סע לאט


שנת יציאה: 1974

על האלבום:

מחצית משירי "סע לאט" נכתבו על ידי איינשטיין עצמו. שאר השירים מתחלקים בין כותבים שאיינשטיין עבד איתם גם באלבומיו הקודמים, כמו יהונתן גפן, מאיר אריאל ושלום חנוך, לבין טקסטים של משוררים כנתן אלתרמן ולאה גולדברג. מיקי גבריאלוב הלחין שבעה משירי האלבום. רנדי ניומן חתום על הלחן של "Dayton, Ohio – 1903" שתורגם על ידי יהונתן גפן כ"שיר של רנדי ניומן".

האלבום משקף את מצב הרוח הלאומי ששרר בישראל של אחרי מלחמת יום הכיפורים, ובחלקו הגדול מייצג נסיגה מהקו הרוקי שאפיין את אלבומיו הקודמים של איינשטיין, שהוקלטו עם הצ'רצ'ילים ועם חבורת לול, אל כיוון אינטימי ומלנכולי יותר, המיוצג בשירים כמו "הזמן הכפרי", "ילדים של החיים", "אני אוהב אותך היום", "גן של שושנים" ואחרים. שיר הנושא, "סע לאט" הוא בין השירים המזוהים יותר מכל עם דמותו הציבורית של איינשטיין, והוא מתאר קטע מתוך נסיעה של איינשטיין ומלוויו להופעה. "עיניים גדולות", הוא שיר הנושא מתוך סרטו של אורי זוהר באותו שם, בו אף שיחק איינשטיין לצד זוהר. גרסת האלבום לשיר שונה מזו שמופיעה בסרט. השיר "הבלדה על זומטי ולבטי" הוא סוג של פארודיה על סגנון השירים של להקת כוורת ובמיוחד על "הבלדה על ארי ודרצ'י" שיצא אף הוא ב-1974. אף על פי כן, כמה מיוצאי כוורת שיתפו פעולה עם איינשטיין בחלק מאלבומיו הבאים, בעיקר יצחק קלפטר ויוני רכטר.

את עטיפת האלבום, שעיצב הגרפיקאי דוד טרטקובר, ציירה בתו של איינשטיין, שירי, כשהייתה בת 10. שירי גם תרמה את קולה לשיר "הבלדה על זומטי ולבטי".

בעקבות יציאת האלבום, יצרו איינשטיין וצבי שיסל עבור הטלוויזיה הישראלית תוכנית בת 50 דקות שכללה קטעי הופעות חיות של איינשטיין שצולמו במועדון צוותא וקליפים משירי האלבום, קטעי מערכונים וקטעי קישור. בצילומים השתתפו לצד איינשטיין ושיסל, יהודית סולה, ענת טופול, דינה ברכה (שאולי), סימה אליהו ושמוליק בורנשטיין. כמו כן הופיעו בתוכנית להקת הצ'רצ'ילים ולהקת תמוז.

קרדיטים:

אריק איינשטיין – שירה
מיקי גבריאלוב – באס, קולות, עיבודים והפקה מוזיקלית
חיים קריו – גיטרה מובילה, גיטרות חשמליות, עיבוד ("הבלדה על זומטי ולבטי")
שלמה יידוב – גיטרות אקוסטיות וחשמליות
שייקה מיכאלי – גיטרות חשמליות וגיטרה 12 מיתרים
עמי טרייבטש – תופים וכלי הקשה
שם טוב לוי – פסנתר ועיבודי מיתרים ונשיפה
יעקב נגר – פסנתר
אלונה טוראל – פסנתר
עדי וייס – פסנתר
הוקלט באולפני "קולינור" 1974
דודי רוזנטל – טכנאי הקלטות ומיקסים, סינתיסייזר, המונד, קולות ב"הבלדה על זומטי ולבטי"
אמנון רוברמן – טכנאי הקלטות ומיקסים
דורי הרשגל – טכנאי מיקסים
צבי שיסל – קולות
שירי איינשטיין – קולות ("הבלדה על זומטי ולבטי"), ציור עטיפה
חיתוך התקליט – אמיל בר
דוד טרטקובר – עיצוב עטיפה
שמוליק בורנשטיין – מפיק

***

קוטנר על איינשטיין

גל"צ | 20.02.16

"סע לאט" 1974…להאזנה >>

***